Van vaste lijnen naar de Cloud: De voordelen van Cloud telefonie voor jouw bedrijf

Gepubliceerd op 23 november 2023 Leestijd : 2 minuten

Cloud telefonie is een term die je wellicht als eens eerder hebt gehoord. De term komt steeds vaker voor en dat is niet zo vreemd, want Cloud telefonie is een oplossing die de afgelopen jaren in populariteit is gegroeid. Traditionele vaste telefoonlijnen liggen achter ons en Cloud telefonie is de nieuwe manier van bellen geworden.

Wat is Cloud telefonie?

Cloud telefonie is ook wel bekend als Voice over Internet Protocol (VoIP). Het is een technologie waarmee telefoongesprekken via het Internet Protocol (IP) worden verzonden in plaats van via traditionele telefoonlijnen. Met Cloud telefonie worden gesprekken omgezet in digitale signalen en via internet verzonden naar de ontvanger. Cloud telefonie is populair geworden in zowel zakelijke als consumentenomgevingen. In zakelijke omgevingen wordt het vaak gebruikt door bedrijven van verschillende groottes, van kleine startups tot grote ondernemingen vanwege de vele voordelen die het biedt ten opzichte van traditionele telefonie. Wanneer er al gebruik wordt gemaakt van internet als drager voor het telefonieverkeer kunnen extra kosten bespaard blijven, aangezien de internetverbinding er al is. Hierbij is het wel van belang om te realiseren dat het internet geen SLA heeft en de telefonie die daarover afgehandeld wordt dus ook niet.  

Voordelen van Cloud telefonie ten opzichte van lokale telefooncentrales

Het gebruiken van een lokale telefooncentrale brengt veel kosten met zich mee, zowel op het gebied van de initiële installatie als onderhoud. Met de overstap naar een Cloud-gebaseerde oplossing worden deze financiële lasten aanzienlijk verminderd. De vrij hoge installatie- en onderhoudskosten worden bespaard, waardoor bedrijven hun budgetten efficiënter kunnen inzetten.

Bij het gebruik van lokale telefooncentrales liggen de onderhoudskosten hoog doordat er regelmatig handmatige updates moeten worden uitgevoerd om bijvoorbeeld beveiligingsproblemen aan te pakken. Het nalaten hiervan maakt de lokale telefooncentrale kwetsbaar voor potentiële inbreuken, waardoor buitenstaanders makkelijker toegang kunnen krijgen tot de centrale en misbruik kunnen maken hiervan. Met een overstap naar Cloud telefonie wordt dit scenario voorkomen. Hierbij worden updates en beveiligingsmaatregelen automatisch beheerd waardoor de communicatieomgeving veilig blijft.

Met Cloud telefonie is er dus geen hoge initiële investering nodig in een fysieke centrale. Daarnaast brengt overstappen naar Cloud telefonie ook nog andere kostenbesparingen met zich mee, en tegelijkertijd ook een hogere mate van flexibiliteit en veiligheid van de communicatie omgeving, wat meewerkt aan het opbouwen van een toekomstbestendige IT-infrastructuur.

Betere betrouwbaarheid met Cloud telefonie bij ROOT

Een telefoniesysteem is zo sterk als de zwakste schakel. Cloud telefonie biedt de oplossing voor hoge mate van betrouwbaarheid over de gehele linie. Bij ROOT staat betrouwbaar telefonieverkeer centraal. Wij verzorgen zowel het interne netwerk als de verbinding naar de Cloud telefoniecentrale, zodat u zelf alleen nog maar de stekker hoeft in te pluggen wanneer de automatisch geconfigureerde toestellen worden geleverd. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op, en we helpen je graag verder!